Tudjuk, hogy kritikus a jelszavak cseréje, de mégsem tesszük meg

Elolvasom

Egy friss felmérés szerint bár a lakosság háromnegyede gondolja úgy, hogy meg kell változtatni bizonyos időközönként az online felületeken használt jelszavakat, egyharmaduk nem teszi ezt meg. Sőt, az internetes vásárlók ötöde minden felületen ugyanazt a belépési azonosítót használja. Azonban a biztonságos internethasználathoz elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk az ilyen alapvető adatvédelmi beállításokkal. Éppen ezért az OTP Mobil most egy edukatív, online információs kampányt indított, melyben gyakorlati, egyszerűen alkalmazható tanácsokkal, tippekkel látja el az internetezőket.

A magyar felhasználók több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává, ráadásul a kiberbűncselekmények elkövetői egyre kreatívabb eszközökkel csalják tőrbe áldozataikat, megtévesztve ezzel még a rutinos internethasználókat is – közölte tavaly év végén a Médiaunió Alapítvány[1]. A különböző felületek és adatok védelme érdekében már jó pár adatbiztonsági megoldás közül lehet választani, viszont még mindig vannak, akik azzal sincsenek tisztában, hogy egy megfelelő jelszóválasztással is sokat tehetnek a biztonságuk érdekében.

Bár a magyarok háromnegyede véli úgy, hogy időről időre meg kell változtatni az azonosítókat az online felületeken, az érintettek csaknem egyharmada nem teszi ezt meg – derült ki az OTP Mobil által készített felmérésből[2]. Az adatok összevetéséből az is kirajzolódik, hogy a lakosság 36 százaléka még mindig ritkábban cseréli a jelszavát, mint ahogy az szerinte szükséges lenne. A megkérdezettek 29 százaléka szerint, elegendő évente cserélni a kódokat, 17 és 18 százalék szerint fél évente, illetve negyed évente, 12 százalék szerint pedig minden hónapban érdemes elvégezni ezt a lépést. Ugyanakkor a lakosság 14 százaléka még mindig azt vallja, hogy egyáltalán nincs szükség a frissítésére. Az online térben leginkább aktív fiatalokra (18-39 évesek) kimagasló arányban jellemző, hogy nem változtatják a használt jelszavakat (37 százalék).

„Azt tapasztaljuk, hogy még mindig magas azoknak az aránya, akik nincsenek tisztában az online rájuk leselkedő veszélyekkel. Pedig ahogy offline odafigyelünk arra, hogy például bekössük a biztonsági övünket, amikor beülünk az autóba, ugyanilyen alapvetésnek kellene lennie annak is, hogy megfelelő jelszót használjunk az online fiókjainkhoz. Ezek legalább 12 karakter hosszúságúak legyenek, használjunk benne szóközöket vagy alsó vonásokat, illetve egy-egy betűt cseréljünk ki speciális karakterekre. Az OTP Mobilnál fontosnak tartjuk, hogy a lakosság ismerje a biztonságos internethasználathoz szükséges lehetőségeket és tudják is használni ezeket, ezért indítottuk útjára az „Így védd a fiókod” online edukációs sorozatunkat, amelynek keretében gyakorlati, bárki számára alkalmazható tanácsokat adunk, melyek elengedhetetlenek a felelős információbiztonsághoz” – mondta Szabó Gergő, az OTP Mobil Marketing és Simple termékfejlesztési vezetője.

A felmérésből az is kiderült, hogy az interneten vásárlók ötöde minden felületen ugyanazt a belépési kódot használja, ebből 7 százalék legalább időnként megváltoztatja ezt. A megkérdezettek kétharmadának már legalább három jelszava van, és 16 százalék azok aránya, akinek minden egyes felületen más-más.

A lakosság körülbelül fele fontosnak tartja az erős (legalább 12 karakterből álló, kis- és nagybetűt, számot és speciális karaktert is tartalmazó) jelszó választását. Mindössze tízből egy fő az, aki saját bevallása szerint kifejezetten könnyen megjegyezhető, kikövetkeztethető kódot használ. A többiek valamilyen módon próbálnak biztonságos jelszót választani legalább azáltal, hogy egy vagy több nagybetűt, vagy nagybetűt és számot is tartalmaz a belépési azonosítójuk.

A felmérés szerint a válaszadók negyede használ jelszószéfet, ami segít a különböző felületekhez tartozó belépési kódok megjegyzésében, 23 százalék viszont nem is ismeri a kifejezést – ez az idősebbekre jellemzőbb, de ennek ellenére a 60 feletti korosztályban sem használják kevésbé, mint a fiatalabbak körében.

[1] https://mediaunio.hu/legyel-a-csalad-digitalis-testore-igy-vedheted-meg-hozzatartozoidat-a-kiberbunozoktol/ – A Médiaunió, A kulcs te vagy kampányának szakmai partnerei a Magyar Bankszövetség és a támogatói között szerepel többek között az OTP Bank is.

[2] Az OTP Mobil felméréséről: A felmérés az OTP Mobil megbízásából, a Pulzus Kutatási Rendszerrel készült, 2024.03.05-03.12 között. A kutatásban a 18 év feletti magyar lakosságot kérdezték. A végső minta 1032 fő, amely életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus alapján reprezentatív.

Az OTP Mobil Kft.-ről
Az OTP Mobil Kft.-ről

Az OTP Bank 2013-ban azzal a céllal alapította OTP Mobilt, hogy a csoport fintech cége legyen. Az OTP Mobil három legismertebb szolgáltatása a Simple by OTP mobilalkalmazás, a SimplePay online fizetési megoldás és a 2020 szeptember óta elérhető, kifejezetten a KKV-k számára kialakított SimpleBusiness alkalmazás. A három szolgáltatásból álló Simple ökoszisztéma mára 2 millió felhasználó mindennapjait teszi egyszerűbbé. 

A Simple by OTP alkalmazásról
A Simple by OTP alkalmazásról

A Simple by OTP alkalmazás egy olyan hazai fejlesztésű, integrált alkalmazás, amely a mobilfizetést ötvözi számos, az életet egyszerűbbé tevő szolgáltatással, mint például a köztéri parkolás fizetése, autópálya-matrica vásárlása, mozi- és koncertjegyek vásárlása vagy a bizosításkötés. Ingyenesen letölthető a Play Store-ból és az App Store-ból, szolgáltatófüggetlen, bármely bank által kibocsátott bankkártyával használható és szinte minden okostelefonra telepíthető.

A SimplePay online fizetési megoldásról
A SimplePay online fizetési megoldásról

A 2015 novemberében elindított fizetési megoldással már több ezer webshopban találkozhatnak a vásárlók és a Simple fiók segítségével akár pillanatok alatt fizethetnek a fiókban elmentett bankkártyájukkal. A kereskedőknek egyszerű és gyors integrációt kínál a szolgáltatás, amellett, hogy az online fizetésekhez köthető, legújabb technológiai megoldások közül választhatják ki a számukra megfelelő lehetőségeket.